Παιδεία 2

User Rating:  / 0

familyΟ πατέρας μου 

Το γκραν φινάλε σε κάθε γεύμα, η στιγμή που φοβόμαστε περισσότερο, ήταν όταν επρόκειτο να ανακοινώσουμε τις καινούργιες μας γνώσεις. Το πνευματικό «αποτύπωμα» αυτών των «συνεδριάσεων» το έχω ακόμη μπροστά στα μάτια μου σαν μια οικογενειακή ταινία ολοζώντανη και ζωτική.

Ο πατέρας, στην κεφαλή του τραπεζιού, έσπρωχνε ελαφρώς πίσω την καρέκλα του, με μια κίνηση που σήμαινε το τέλος του φαγητού και την αρχή της νέας δραστηριότητας. Γέμιζε το ποτηράκι του με κόκκινο κρασί, άναβε ένα λεπτό και δυνατό ιταλικό τσιγάρο, τραβούσε μια βαθιά ρουφηξιά, φύσαγε τον καπνό και μας κοίταζε έναν-έναν εξεταστικά. Για κάποιο λόγο, αυτό πάντα μας προξενούσε μια μικρή ανησυχία, καθώς περιμέναμε τον πατέρα να μας μιλήσει. Που και που, μας εξηγούσε γιατί το έκανε. Μας έλεγε ότι μας κοιτάζει για να αποτυπώσει στο μυαλό του την τωρινή μας εικόνα, δεν ήθελε να την χάσει καθώς μεγαλώναμε. Έτσι μας κοίταζε προσεχτικά τον ένα μετά τον άλλο.

 

Read more: Παιδεία 2

Παιδεία

User Rating:  / 0

122290-paideiaΠΑΙΔΕΙΑΔΥΝΑΜΙΣΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ

 Ο λόγος αυτός εκφωνήθηκε από τον Ι. Θ. Κακριδή στις 30 Ιανουαρίου 1949, ημέρα των Τριών Ιεραρχών, στην αίθουσα τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Αναφέρεται στην παιδεία, την οποία αντικρίζει σαν μια δύναμη που καλλιεργεί την ψυχή, και εστιάζεται (ο λόγος) στην πνευματική σχέση δάσκαλου και μαθητή -μια παιδευτική, δηλαδή μορφωτική, σχέση, με αμφίδρομη κίνηση: η μία ψυχή κινεί την άλλη, και μέσα από τη συν-κί-νηση (συγκίνηση) τους υψώνονται και οι δύο.

* Διαβάστε το κείμενο και σημειώστε τα χωρία, στα οποία εντοπίζεται η αλληλόδραση αυ­τών των κινήσεων.

Κείμενο

Ανάμεσα στο μαθητή και στο διδάσκαλο είναι βέβαιο πως σιγά σιγά μέσα στα χρό­νια της κοινής προσπάθειας υφαίνεται μια σχέση, που μπορεί να θυμίζει άλλους δεσμούς ανθρώπινους, όπως να πούμε των παιδιών με τους γονείς, δεν παύει όμως να κρατεί και την ιδιοτυπία της· γιατί ενώ τη σχέση των παιδιών με τους γονείς τη ρυθμίζουν έξω από τους πνευματικούς και άλλοι παράγοντες, βιολογικοί, οικογενειακοί, οικονομικοί κλπ., η σχέση του μαθητή με το δάσκαλο κρατιέται αποκλειστικά στο πνευματικό επίπεδο [...].

Read more: Παιδεία

Πνευματικοί άνθρωποι

User Rating:  / 2

 Οι πνευματικοί άνθρωποι, "όρθιοι ή ορθούμενοι"; 

του Μάριου Πλωρίτη (από δημοσίευση στον Τύπο) 

 

Τελικός στόχος κάθε πνευματικού μόχθου (είτε φιλοσοφι­κού, είτε επιστημονικού, είτε καλλιτεχνικού) είναι, βέβαια, η εξερεύνηση, η ερμηνεία και η κατάκτηση του κοσμικού και ζωι­κού "μυστηρίου", που οδηγούν στην ουσιαστική, βαθύτερη "ευδαιμονία" του ανθρώπου. Ο πόθος, το πάθος και η δυνατό­τητα της Γνώσης είναι, για τον πνευματικό άνθρωπο, αυτός τούτος ο λόγος ύπαρξης του.

Μέσα στην κοινωνική σφαίρα, τα πνευματικά αγαθά είναι τό­σο απαραίτητα όσο και τα υλικά. Παραφράζοντας τον αφορι­σμό του Καντ, θα λέγαμε πως "η ύλη χωρίς πνεύμα είναι τυφλή, αλλά και το πνεύμα χωρίς την ύλη είναι κενό". Μια κοινωνία που νοιάζεται μόνο για τα υλικά αγαθά είναι κοινωνία ζώων , μια κοινωνία που νοιάζεται μόνο για τα πνευματικά αγαθά είναι κοι­νωνία ασκητών. Αλλά ο άνθρωπος, ο κοινωνικός άνθρωπος, δεν είναι ούτε ζώο ούτε ασκητής. Χρειάζεται και τα υλικά αγα­θά για να υπάρξει και τα πνευματικά αγαθά για να υπάρξει σω­στά. Τα πρώτα θα του δώσουν το"ζην", τα δεύτερα το "ευ ζην".

Read more: Πνευματικοί άνθρωποι

Επιχειρήματα

User Rating:  / 0

«Η τέχνη του επιχειρήματος» του Ε. Παπανούτσου

... Εκτός απ' αυτόν, τον καθαρά λογικό («γεωμετρικό» θα τον ονόμαζα), υπάρχει κι ένας άλλος τύπος επιχειρήματος πολύ συνηθισμένος στην καθημερινή ζωή, που οδηγεί άμεσα στο αποτέλεσμα του με μιαν εύστοχη εικόνα, αλληγορία ή «παραβολή». Η δύνα­μη του είναι κυρίως καταλυτική· δεν τεκμηριώνει τόσο την αλήθεια, όσο κάνει φανερό το ψεύδος μιας δοξασίας ή ενός ισχυρισμού. Και ενεργεί ακαριαία. Μοιάζει με το επιδέ­ξιο χτύπημα που μπορεί να γκρεμίσει ολόκληρο οικοδόμημα, σα να είναι χτισμένο με τραπουλόχαρτα... Στο είδος τούτο «κριτικής» τέχνης διαπρέπουν οι άνθρωποι που συν­δυάζουν πλούσια πείρα ζωής και νου δροσερό, όχι «στεγνωμένο» από βαριά διαβάσματα και δάνεια σοφία. Οι «θυμόσοφοι». Είναι ο τρόπος που πείθει το Κοινό (μιας πολιτικής συγκέντρωσης λ.χ.) ή τους λαϊκούς δικαστές ενός ορκωτού δικαστηρίου πολύ περισσότερο από τις λεπτεπίλεπτες λογικές κατασκευές του άλλου τύπου. Για τούτο, αν το κα­θαρά λογικό, το «γεωμετρικό» επιχείρημα επιβάλλεται στη δικονομία των αστικών υποθέσεων (στη σύνταξη των «προτάσεων»), οι καλοί δικηγόροι γνωρίζουν ότι στις ποινικές δίκες πολύ πιο αποτελεσματικό είναι το άλλο, το «θυμοσοφικό», εάν είναι επι­τυχημένο.

Read more: Επιχειρήματα

Κοινωνία

1societyΆρθρα που σχετίζονται με κοινωνικά θέματα.

Επιστήμη

Άρθρα που σχετίζονται με επιστημονικά θέματα. . .

Εκπαίδευση

Άρθρα που διαπραγματεύονται εκπαιδευτικά θέματα. . . 

Πολιτισμός

Άρθρα για την κουλτούρα και τον πολιτισμό. . .