Νέα Άρθρα

  • Λαΐκισμός +

    Αλήθειες για το ψέμα του λαϊκισμού Διασκευασμένο κείμενο του Νίκου Δήμου  Μια αλήθεια δεν είναι ποτέ λαϊκίστικη. Το βασικό χαρακτηριστικό Read More
  • Ευθανασία +

    ΝΑΙ Η ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΕΥΘΑΝΑΣΙΑ;   Η εισαγγελία της Ρώμης διενεργεί ανακρίσεις, για να βρει ποινικά κολάσιμη πράξη στο θάνατο Read More
  • Διαδίκτυο +

    Το καλό, το κακό και το Internet Το εγχειρίδιο του ιδανικού αυτόχειρα στην αρχαιότητα γράφτηκε από τους μετρ της «απάθειας», Read More
  • Επιχειρήματα +

    «Η τέχνη του επιχειρήματος» του Ε. Παπανούτσου ... Εκτός απ' αυτόν, τον καθαρά λογικό («γεωμετρικό» θα τον ονόμαζα), υπάρχει κι ένας άλλος Read More
  • 1

Ποιος φοβάται την Ευρώπη 

Ποιος φοβάται την Ευρώπη! Στη δεκαετία του '80, η ιδέα της Ευρώπης είχε θε­ωρηθεί σύμφυτη με το όραμα ασφάλειας και ευημερίας των λαών της. Η συνα­δέλφωση και ένωση των ευρωπαϊκών λαών αντανακλούσε παλαιό ανθρωπι­στικό αίτημα, ιδιαίτερα προβαλλόμενο από τις προοδευτικές κοινωνικές δυνάμεις στον 19ο αιώνα. Ο Βίκτωρ Ουγκό έβλεπε την ευρωπαϊκή ενοποίηση ως συνέχιση της Γαλλικής Επανάστασης με στόχο το σάρωμα των ποικίλων αντι­δραστικών επαρχιωτισμών και τοπικισμών που καταδυνάστευαν τη γηραιά ήπειρο. Ενώ το όραμα της ένωσης των ευρωπαϊκών λαών ήταν ελπίδα προ­όδου, αντιμέτωποι ορθώνονταν κατά σύστημα οι τοπικοί και επαρχιακοί δυνά­στες επειδή διέβλεπαν σ' αυτό απειλή κατάργησης των προνομίων τους.

Στην εποχή μας, η ιδρυτική διακήρυξη του Robert Schuman(1950) ήταν ανθρωπιστική και προοδευτική, ανταποκρίθηκε στην ελπίδα ειρήνης και συ-νεργασίας των ευρωπαϊκών λαών για τη δημιουργία ενός μεγάλου και αυτοτε­λούς πόλου, ο οποίος θα υπερέβαινε το διπολικό μεταπολεμικό σκηνικό ανάμεσα στην αμερικανική και στη σοβιετική αυτοκρατορία. Όμως, μετά από πε­νήντα έτη εφαρμοσμένης ευρωπαϊκής πολιτικής τα πράγματα έχουν εκ διαμέ­τρου απελπιστικά αντιστραφεί. Με την πρόταξη της οικονομίας πριν από την πολιτική ένωση και του νομίσματος πριν από την οικονομία, έχουν σήμερα «κλειδωθεί» και εξουδετερωθεί οι μηχανισμοί κατοχύρωσης και βελτίωσης της κοινωνικής ευημερίας, η δυναμική πραγματικής σύγκλισης των βιοτικών επι­πέδων των ευρωπαϊκών λαών. Το γενικό επίπεδο ευρωπαϊκής ευημερίας υφίσταται σήμερα καίρια πλήγματα και απειλείται με πανωλεθρία, λόγω θο­λών και εκ του πονηρού πολιτικών υπολογισμών και θεωρημάτων περί δήθεν διεθνούς ανταγωνιστικότητας. Ενώ τα ευρωπαϊκά νομίσματα συγκλίνουν και κλειδώνονται, οι αποκλίσεις στα βιοτικά, οικονομικά και κοινωνικά επίπεδα ανοίγουν, βαθαίνουν και διαιωνίζονται. Δίδεται έτσι η ψευδαίσθηση Ευρώπης, προς ικανοποίηση των κύκλων του κεφαλαίου και του χρήματος, ενώ η πραγ­ματική Ευρώπη των κοινωνιών, των λαών, των εργαζομένων καταβυθίζεται στην αθλιότητα των διαιωνιζόμενων επαρχιωτισμών και τοπικισμών. Οι περί Ευρώπης ομιλούντες στην εποχή μας είναι αυτοί που καθηλώνουν την ένωση των λαών και των κοινωνιών, εν ονόματι της νομισματικής υποκρισίας, αλλά και της ουτοπίας τους.

 

Η Ευρώπη, αντί να επιβάλλει στον κόσμο τη δική της ανθρωπιστική αντί­ληψη της οικονομίας προβάλλει σήμερα ως ιδανικό της, όλο και πιο απροκάλυ­πτα, την υποταγή στο υπεραντλαντικό πρότυπο της ασύδοτης αγοράς, στο αφη­ρημένο αντικοινωνικό, επιθετικό χρήμα και αναλαμβάνει την αποδιάρθρωση του κοινωνικού Κράτους και της κοινωνίας που είχαν ιστορικά προσδιορίσει την επιτυχία του ευρωπαϊκού υποδείγματος στον σύγχρονο κόσμο. Όταν ο αριθμοί των ανέργων, αστέγων και κοινωνικά αποκλεισμένων διογκώνεται χωρίς τέλος στην Ευρώπη, όπως σήμερα, αυτό σημαίνει ότι η Ευρώπη απομα­κρύνεται από τις ανθρωπιστικές πολιτικές αξίες της, από τα χαρακτηριστικά που την έχουν ιστορικά προσδιορίσει στον κόσμο και από τον ίδιο τον εαυτόν της. Ενώ ιστορικά το όραμα των «Ηνωμένων Πολιτειών της Ευρώπης» εβασίζετο σε συγκεκριμένο προοδευτικό περιεχόμενο, το σημερινό περιεχόμενο της Ευρώπης αποβαίνει όλο και περισσότερο ακατανόητο και απροσδιόριστο για τους λαούς της ενώ παράλληλα φέρεται πλέον όχι από τις λαϊκές δυνάμεις αλλ' από τα παρασκηνιακά -μη ελεγχόμενα δημοκρατικά- κέντρα οικονομικής και πολιτικής εξουσίας, που πάντοτε υπονόμευαν την ευρωπαϊκή ενοποίηση με σκοπό τη διατήρηση των ιδιαίτερων «εθνικών» και τοπικών προνομίων τους.

Κ. Βεργόπουλος, Ποιος φοβάται την Ευρώπη, Ανατομία ενός μύθου

εκδ. Νέα Σύνορα-Λιβανη, Αθήνα 2000

 

Κοινωνία

1societyΆρθρα που σχετίζονται με κοινωνικά θέματα.

Επιστήμη

Άρθρα που σχετίζονται με επιστημονικά θέματα. . .

Εκπαίδευση

Άρθρα που διαπραγματεύονται εκπαιδευτικά θέματα. . . 

Πολιτισμός

Άρθρα για την κουλτούρα και τον πολιτισμό. . .